Packlista dagstur sommar

0

En paddlingsdag i skärgården är ofta så fin att man vill stanna ute några timmar till. Med middagsmat och pannlampa i packluckan kan du få några härliga timmar iland. Eller upptäck lite mer från kajaken och paddla hemåt i kvällningen. 

tältliv med paddling väst Gåsö

För paddlingen

  • Kajak & paddel
  • Sjökort och kompass
  • Dricksvatten på däck och i packlucka
  • Powerbars är en bra energigivare att ha liggande i fikaluckan, alternativt nötter & russin.
  • Kamera
  • Kikare
  • Vass kniv lättillgänglig
  • Pannlampa och lanterna

Säkerhet

  • Pump och flottör
  • Vattentät säck med handduk och långärmat ombyte
  • Solskyddskräm
  • Solglasögon
  • Keps/hatt som skyddar huvudet mot sol/solsting
  • Fulladdad mobiltelefon i vattentätt fodral. Förvaras på kroppen, inte i kajaken.
  • Myggstift för kvällen
  • Första hjälpen-kit

För lunch och pauser

  • Gott om vatten/saft/sportdryck att dricka
  • Termos med dryck
  • Kåsa eller kopp att dricka ur
  • Färdig lunchlåda/mat att laga till (packas vattentätt)
  • Bestick och tallrik
  • Kök & brännare
  • Bränsle till köket
  • Tändstickor och tändstål
  • Extra mat till middag. Kan vara permanentpackad i kajaken, tex konservburk och påsris.
  • Diskborste/svamp och diskmedel
  • Påse för skräp
  • Smörgåsar och något sött till fikapaus/er. (packas vattentätt)
  • Sittdyna (slitageskydd för kläder)
  • Toalettpapper och spade

På kroppen i kajaken

  • Flytväst med visselpipa
  • Kapell
  • Överdel som andas, gärna långärmad som solskydd 
  • Valfri underdel. T.ex. snabbtorkande shorts, neoprenbyxor, badbrallor, torrdräktsbyxor
  • Valfri sko/barfota. (Foppatofflor är smidiga)
  • Huvudbonad
  • Paddlingsjacka (i packluckan). Bra som stänkskydd från båttrafiken och om det blåser upp.

På kroppen på land

  • Överdragströja/vindtät jacka i packluckan
  • Långärmad skjorta/tröja att dra på när du fått nog av solen
  • Tunna långbyxor för kvällen/att dra på när soldosen är nådd
  • Shorts
  • Badkläder
  • Promenadskor

Efter paddlingen

  • Uppfräschning så du är redo för nya sommaräventyr: torrt ombyte och necessär. 
  • Vatten att dricka i bilen / skölja ansiktet rent från salt
  • Skor
  • Ha gärna med en separat kasse för blöta grejer som inte hinner torka

Att tänka på:

  • Ta med lite mer vätska än du beräknar att du behöver, och fyll på vatten där du kan. Det går ofta åt mer än man tror. Inte minst för att man ofta stannar ute några timmar längre än tänkt från början. Sötvatten är också bästa metoden om du bränt dig på en brännmanet.
  • Ta med lite extra mat. Ofta har det blåst upp på eftermiddagen (sjöbris) och då är det skönt att starta energiladdad … eller kunna äta och stanna kvar tills kvällen då vinden mojnar och båttrafiken lugnat sig. 
  • Saltvattnet gör att solen tar extra, för saltvattenkristallerna på huden och i luften reflekterar solljuset. Det är lätt att bränna sig, särskilt som brisen gör att du inte känner värmen. Dessutom reflekterar vattenytan ljuset. Paddla gärna i något tunt långärmat så du slipper bränna armarnas undersida.
  • Ha gärna något på fötterna när du går iland. Då slipper du skära dig på glas, snäckor, havstulpaner och är mer skyddad mot fjärsingen.
  • Har du en timme att resa till isättningsplatsen så ta gärna ”second breakfast” i bilen eller ät ett mellanmål innan du lämnar stranden med kajakerna. Då kan du paddla längre utan paus.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...