Igår startade jag på Bråtö utanför Edshulthall på Orust. Först paddlade jag ut mot Kråksundsgap Och fick en silvrig regnskur, Men valde den östra vägen runt ön när jag såg hur segelbåtarna stampade. Väl runt den fina ön kom vinden. Började med sydväst, rakt mot vinden och tuggade på ut till Skeppsholmen. Där bestämde jag mig för att ta den inre leden, trött på motvind, och satte kurs på Mollösund över fjorden. (vet ni förresten säkraste sättet att framkalla regn? Att sätta på tfnen och börja blogga ;). Fjorden var guppig och kapellet läckte små sjöar in över schortsen. Sen kom jag in i Mollösundet och paddlingen blev rena paradiset, så lätt det ändras. Lä mellan land och Mollön, med kor råmande högst upp på ön. Sol och vackert grönt på sluttningarna. En skuta la till och jag tog mig tid att paddla sightseeing inne i hamnen. Jättevackert. Mollösundet blev dagens höjdpunkt faktiskt och en grön, fin plätt på Mollön lockade på mig ordentligt. Sen tog Luther över, nej, längre dagsetapp får det bli, klockan är bara fyra. Ut runt hörnet och där väntar en öppen fjord. Tittar västerut och ser världens åskmoln och regnridå. Hmm, här kommer vind. Sätter fart. Fjorden blir snabbpaddling och allt blött igen. Ovädret går till Mollösund bakom mig, bra. Iland på Skanoholmen för att kolla tältplatser i mobilen, Räbben får det bli. De 9 m/s sydväst hinner fram medan jag paddlar mot fyren. Och en rejäl störtskur. Den är välkommen för vind och vågor lägger sig – desto svalare när de kommer tillbaka. Framme och iland vid 19-tiden och första prio blir att byta till torrt. Humöret går i topp, sen god middag och öpromenad till fyren. Nu på förmiddagen har kläderna legat på tork och nu ska tältet rivas. Får bli kortare dag idag så kläderna kan torka på kvällen och ge tidig start dagen efter. Börjar ärligt tröttna på motvinden jämfört m kulpaddling åt andra hållet. Prognosen lovar motvind alternativt upp till 17 m/s fram till tisdag så jag får nog den önskade ödagen då, med bad, god bok, upptäcktspromenad och god mat i mängder så kajaken blir lättare 🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...