Lasta kajaken på bil – olika transportsystem

Det finns flera olika lastsystem för kajak på bil, och flera olika sätt att transportera kajaken på.

Kajak på biltaket - olika transportsystem

Olika transportsystem. Fr v: vertikalt rör, J-krok, Thule. Med de två första lastas kajaken på sidokant.

Thule 874

Ett vanligt system är Thule, ett duktigt företag på att tillverka takräcken och transportsystem. De har också flera lösningar för kajaker. Thules system är populära och av god kvalitet. Bland annat har de en modell som gör lastningen lättare genom att skenorna kan dras ut utanför bilens sida, vilket underlättar för kortare personer. Vanligaste modellen är som på bilden nedan. Kajaken läggs i sitt vanliga sjöläge uppe på fyra gummihållare som kan justeras både i bredd och tre olika lutningslägen.

Kajak på biltaket - transportsystem Thule

Transportsystem Thule. Lägg märke till hållarnas olika inställning på lutning.

Hållarna formar sig efter skrovet och har svikt. Vid guppig körning stötdämpar gummit så att kajaken inte slår i metallen nedanför. Se alltså till att det finns luftutrymme mellan gummihållaren och metallen nedanför när kajaken är lastad. Gummit ger också friktion, det går inte att putta kajaken när den ligger på hållarna. Systemet fungerar på takräcken av både fyrkantsrör och T-spårsrör. Alla biltak är inte breda nog för att klara två kajaker i bredd med detta system.

Pris och vad ingår: Systemet på bilden kostar runt tusenlappen och förutom vaggorna ingår två långa fraktband med gummihätta över metallspännena, som har låsning av typen skidrem. Garanti.

Flera kajaker på biltaket

De som fraktar två kajaker varje gång väljer ofta system där kajaken lastas i sidoläge. Sidan är kajakens starkaste punkt, eftersom skarven mellan däck och skrov är förstärkt.

Kajak på biltaket - transportsystem vertikalt rör

Exempel på transportsystem Vertikalt rör. Kajaken lastas på sidan och surras med remmar.

Det finns flera system för lastning på högkant (se bild ovan). Det system som oftast används av kajakföretag är de helt raka rören som är lätta att anpassa till respektive kajaks bredd. Överst på röret finns en metallögla där fraktbandet dras igenom. Den böjda ”J-kroken” har sämre passform för vissa skrovtyper. Vi har en J-krok på klubben och den är svår att ge bra fäste på alla takräcken. Den kan dock ha annan fästanordning än Outlifes.

Outlife och Eckla

  • Vertikalhållare rakt rör. För två kajaker behöver du två per takräcke, för en kajak 1-2. Pris per styck: 299 kronor Outlife, 350 kr Eckla. Outlife i bild överst på sidan.
  • Vertikalhållare bygel.  Passar bäst till plastkajaker. För en kajak behöver du två stycken. Bygeln är klädd med kraftig plastslang för att skydda kajaken. Passar tackräcken med 32×22 mm tvärsnitt (tex Thules takräcke).
    Pris per styck: 349 kronor Outlife, 449 kronor Eckla. Outlife i bild överst.

Resa med många kajaker

Ska man frakta riktigt många kajaker kan man antingen välja kärra bakom bilen eller att surra första lagret i sjöläge och nästa lager ovanpå i upp-och-nervänt läge. Kontrollera bara biltakets maximala lastvikt först. Använd gärna avbärare mellan kajakerna så de inte skaver på varandra, tex skumgummi eller en svamp. 

Läs också:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *